30. septembra 2024 god u OŠ „Mile Dubljević“ u Lajkovcu održana je edukativna radionica u
okviru projekta „Pedagoški asistent za decu sa smetnjama u razvoju- obavezno zanimanje u
inkluzivnoj školi“.
Na edukativnoj radionici govorili su: Nikola Savić (Savetnik spoljni saradnik Ministarstva
prosvete za inkluzivno obrazovanje) i Iva Jevtić (master pedagog) na temu: Roditelji i nastavnici
kao akteri inkluzivne školske klime.
Predavanje u okviru radionice je bilo usmereno na značaj zajedničkog delovanja roditelja i
nastavnika u stvaranju inkluzivne školske klime koja podržava sve učenike, posebno one iz
socijalno nepodsticajnih grupa, decu sa smetnjama u razvoju, decu pripadnike nacionalnim
manjinama, i druge učenike iz osetljivih društvenih zajednica. Sve u cilju unapredjenja
kvalitetnog inkluzivnog obrazovanja u zajednici.
Radionica je realizovana u okviru projekta „Prava deteta su ljudska prava“ koji podržava
Delegacija Evropske unije, a sprovodi Užički centar za prava deteta i udruženje Bazi Mili.
Problem čijem rešenju ovim projektom želimo da doprinesemo je izostanak adekvatne podrške
za učenike sa smetnjama u razvoju- nedostatak pedagoških asistenata za decu sa smetnjama u
razvoju u školama i visoko postavljeni kriterijumi za angažovanje istih- “Pravilnikom o uslovima i
standardima za finansiranje ustanove koja obavlja delatnost osnovnog obrazovanja i
vaspitanja”, čiju izmenu zagovaramo.
S toga smo na radionici govorili i o značaju i ulozi defektologa u inkluzivnom obrazovanju
odnosno o svim ulogama koje bi defektolog trebalo da preuzima u inkluzivnoj školi, a koje se
odnose na saradnju sa nastavnicima, roditeljima i učenicima.
Nesumnjivo je da momentom omogućavanja usluge pedagoškog asistenta u redovnom
obrazovanjuneće nestati sve nejednakosti sa kojima se deca i mladi sa smetnjama u razvoju
suočavaju, ali predstavlja jedan od osnovnih preduslova za inkluzivno obrazovanje i jednak
pristup sistemu obrazovanja na svim nivoima kao i preduslov za uključenost u zajednicu.
Uspostavljanjem mogućnosti za ostvarivanja prava na obrazovanje bez diskriminacije i na
osnovu jednakih mogućnosti prekinula bi se dugogodišnja praksa kršenja prava mladih sa
invaliditetom i postupanja koja su u suprotnosti sa članom 24. Konvencije o pravima osoba sa
invaliditetom.